Projekt - Campingvogn


Her er et eksempel på, at alle ting ikke er bare lige til, men derimod nærmest en udholdenhedsprøve. I marts 2006 købte jeg en anden campingvogn. Der var lidt fugt i denne men den var billig og man får nok det man betaler for.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Den så nu meget godt ud og der fulgte jo et fint penta fortelt med, som så rigtig godt ud og det kunne vel næsten være pengene værd. Men så kørte jeg den ind i værkstedet, den skulle jo synes. Jeg begyndte at pille i den, og her viste det sig hurtigt, at en ny bund var nødvendig ,og lige her gik jeg nærmest i koma. Jeg fandt så ud af at en skør svensker havde renoveret en campingvogn total indvendig og jeg skulle da ikke stå tilbage for en svensker, så jeg gik i gang med at pille indmad ud for at konstatere at den var meget værre angrebet af fugt end jeg havde frygtet. Det lignede en total udskiftning af alt træværk i gulv, loft og vægge. Nå ja nu havde jeg jo slæbt lortet hjem så det var vel bare at gå i gang.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre kan man se at overgulvet er knækket over vangen, her måtte jeg skynde mig at klodse karrossen op ude i højre side for da jeg havde taget sofaen ud var gulvet for svag til at holde karossen oppe. Til højre har jeg splittet overgulvet ad med en spartel for at se hvor spanterne ligger så jeg kunne lave nogle skitser af spanter, jeg er også begyndt at save undergulvet ud.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Her ses spanterne i væggene og ligesom gulvet ser de heller ikke særlig friske ud.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre er hele bunden fjernet og til højre er hele underbunden med spanter og isolering og underbunde. Underbundene er fremstillet af 6mm. østenfiner og spanterne er fremstillet af Douglas plade men her løb jeg ind i mit første problem; jeg kunne ikke få disse i 20mm. Så jeg købte disse i 22mm. Og så måtte min værktøjsslibemaskine lynhurtigt ombygges til en tykkelseshøvl så alle spanter i denne vogn er savet ud af 22mm douglasplade med en håndrundsav og derefter høvlet ned i 20mm.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre er underbund og overbund samlet og underbunden har først fået en blanding af trætjære, kogt lindolie og balsam terpentin. Da den havde stået i ca. 14 dage så det var trukket godt ind i denne fik den en gang silo lak tror jeg nok det hedder; det var noget tjære af en art men det ville ikke tørre, derfor blev den lagt udenfor, så tørrer/hærder det i løbet af få dage. Til højre er undervognen lagt på og nej den vender ikke forkert det er bare næsehjulet der er vendt forkert.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Her er jeg begyndt at lime spanter i men jeg er ikke færdig med at pille det rådne ud og det viser sig også. Som det ses til højre at loftet er lige så ringe som resten men noget af værste var faktisk at få de indvendige plader af væggene. Der hvor de ikke var rådne her måtte de slibes af med en båndpudser men plastiktapetet skulle først af da det ellers satte sig i båndene meget hurtigt.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre er der limet nogle flere spanter i og til højre er de sat i loft og ender og bunden er også blevet monteret. Som det ses har det været nødvendig at afstive siderne. Her er profilrørene som har holdt hele karossen oppe fjernet, jeg havde stukket et profilrør gennem vinduerne i siden hvor hele karrossen så stod på 4 ben indtil den nye bund kom i.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre er der kommet nyt isolering i loftet 30mm. flamingo og i enderne 20mm. Der er desuden trukket el installationer. Til højre er de indvendige plader monteret, de er limet på samt sømmet i alle spanter.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Til venstre er vognen tapetseret med glasvæv og malet med en vådrums maling i glans 20. Tapetet er sat op med vådrums klæber og der skal bare klister på. Til højre er den monteret med de indvendige møbler.
 
Campingvogn Campingvogn
 
Campingvogn Campingvogn
 
Campingvogn Campingvogn
 
Jeg har brugt noget nyt lim som hedder Tec 7. Det fås på tuber ligesom fugemasse men det koster ca. 90kr. pr. tube og jeg har brugt 50 tuber. Hvor mange tuber byggesilikone der er gået til at tætne den, har jeg ikke styr på men der er ikke blevet sparet.
Efter ni måneders ophold i værkstedet er jeg endelig færdig og vognen er synet. Havde jeg vidst hvad jeg gik ind til da jeg begyndte, havde jeg nok løbet skrigende bort, for selvfølgelig har det været et kæmpe arbejde, nok 300 timer måske mere, og det mest underlige er, at jeg kunne finde på det igen. Det har også været en udfordring for mig, da jeg aldrig før har lavet noget særligt i træ, men jeg synes at det er en kanon vogn, og hvis jeg bare smed den væk så havde jeg jo lavet en lorte handel.
Når I nu sidder og tænker hvilke forudsætninger jeg må have for at gennemføre sådan et projekt så er mit svar: Jeg er SMED!

Tilbage